Idea tiba tiba datang untuk menceritakan atau berkongsi sesuatu kepada anda. Bagaimana pemikiran seseorang akan berubah mengikut perubahan diri dan bukan peredaran zaman.
Iya! manusia berubah mengikut peredaran diri bukan peredaran zaman. Mungkin pakar tidak bersetuju dengan apa yang saya kata. Sebenarnya saya hanya ingin menceritakan bagaimana pemikiran, tindakan saya setelah menjadi seorang ibu.
Paling ketara ketika di kedai makan. Sesetengah pelayan sering tidak mengambil peduli tentang ibu yang membawa anak. Mengapa? Si anak kecil semestinya sangat lincah, semua benda di atas meja akan di gapai. Tetapi sang pelayan masih juga menghidangkan hidangan panas atau minuman di depan si ibu yang mengendong si lincah. Situasi yang sama, pelayan yang lain ada yang lebih peka dengan keadaan si ibu, akan menghidangkan hidangan jauh daripada si ibu. Si ibu tidak akan sentap sekiranya sayalah si ibu itu. Apabila saya ditakdirkan di layan dengan pelayan yang peka begini, saya sentiasa bersyukur kerana kelincahan si anak mengatasi ibunya. Begitulah kisah bila si ayah telah ditumpahkan sup ayam.
Itu di kedai makan, situasi lain pula di kapal terbang. Sekiranya anda pernah membaca coretan saya sebelum ini berkenaan malaysian hospitality. Saya begitu memuji mereka, tetapi macam situasi di atas, ada pramugari/a yang peka ada yang pekak juga. Maksudnya tiada standard! Kadang kadang, makanan akan dihidang dulu kepada si ibu, kadang kadang si ibu makan lah sekali dengan si ayah dan sambil bertarung dengan si kecil. Situasi lain juga, semasa di KLIA, penumpang bersama anak-anak kecil akan dibenarkan masuk dahulu. Tetapi ketika di KIA, masuk lah engkau dengan penumpang lain.
Lain-lain situasi atau kemudahan yang disedia kan di pusat beli-belah, semestinya kepada ibu-ibu, tempat yang selalu kita pakai adalah tempat tukar lampin dan bilik penyusuan. Saya boleh menyenaraikan beberapa tempat favourite untuk kemudahan begitu di KL. One Utama, Aeon Jusco, the Curve. Begitulah saya gemar pergi berulang kali ke tempat tersebut untuk 'window'. Oleh itu, begitu pentingnya menerapkan nilai-nilai yang menepati setiap pelanggan ke dalam setiap perkhidmatan.
Value Management sering kali di kaitkan cut cost oleh masyarakat, tetapi apa yang saya faham semasa dalam kelas, ia bukan sekadar pemotongan kos, ia melibatkan pemotongan kos yang tidak perlu dan memperbaiki design agar menepati pengguna. Contohnya, ketika menggunakan bilik salin lampin di RnR, hanya disediakan sinki dan ruang yang tak berlapik. kadang-kadang saya sangat marah kerana kenapa tidak disediakan tilam span agar anak kecil lebih selesa, tetapi, kita harus fikir kenapa ia tidak disediakan, mungkin akan rosak, mungkin akan hilang, kotor dan sebagainya. Jadi saya redha.
Harus saya kongsikan satu benda yang saya jumpa di KLIA, tempat 'nursing room'. Di dalam nursing room ada tandas, besar tandas itu, seperti tandas OKU, saya pun menjenguk apa beza dengan tandas OKU, di dalam tandas tersebut di sediakan kerusi khas untuk anak kecil. hah, bayangkan anda single traveller dengan anak kecil, begitu berguna kemudahan seperti itu.
Begitulah perspektif seorang ibu. ahax
Iya! manusia berubah mengikut peredaran diri bukan peredaran zaman. Mungkin pakar tidak bersetuju dengan apa yang saya kata. Sebenarnya saya hanya ingin menceritakan bagaimana pemikiran, tindakan saya setelah menjadi seorang ibu.
Paling ketara ketika di kedai makan. Sesetengah pelayan sering tidak mengambil peduli tentang ibu yang membawa anak. Mengapa? Si anak kecil semestinya sangat lincah, semua benda di atas meja akan di gapai. Tetapi sang pelayan masih juga menghidangkan hidangan panas atau minuman di depan si ibu yang mengendong si lincah. Situasi yang sama, pelayan yang lain ada yang lebih peka dengan keadaan si ibu, akan menghidangkan hidangan jauh daripada si ibu. Si ibu tidak akan sentap sekiranya sayalah si ibu itu. Apabila saya ditakdirkan di layan dengan pelayan yang peka begini, saya sentiasa bersyukur kerana kelincahan si anak mengatasi ibunya. Begitulah kisah bila si ayah telah ditumpahkan sup ayam.
Itu di kedai makan, situasi lain pula di kapal terbang. Sekiranya anda pernah membaca coretan saya sebelum ini berkenaan malaysian hospitality. Saya begitu memuji mereka, tetapi macam situasi di atas, ada pramugari/a yang peka ada yang pekak juga. Maksudnya tiada standard! Kadang kadang, makanan akan dihidang dulu kepada si ibu, kadang kadang si ibu makan lah sekali dengan si ayah dan sambil bertarung dengan si kecil. Situasi lain juga, semasa di KLIA, penumpang bersama anak-anak kecil akan dibenarkan masuk dahulu. Tetapi ketika di KIA, masuk lah engkau dengan penumpang lain.
Lain-lain situasi atau kemudahan yang disedia kan di pusat beli-belah, semestinya kepada ibu-ibu, tempat yang selalu kita pakai adalah tempat tukar lampin dan bilik penyusuan. Saya boleh menyenaraikan beberapa tempat favourite untuk kemudahan begitu di KL. One Utama, Aeon Jusco, the Curve. Begitulah saya gemar pergi berulang kali ke tempat tersebut untuk 'window'. Oleh itu, begitu pentingnya menerapkan nilai-nilai yang menepati setiap pelanggan ke dalam setiap perkhidmatan.
Value Management sering kali di kaitkan cut cost oleh masyarakat, tetapi apa yang saya faham semasa dalam kelas, ia bukan sekadar pemotongan kos, ia melibatkan pemotongan kos yang tidak perlu dan memperbaiki design agar menepati pengguna. Contohnya, ketika menggunakan bilik salin lampin di RnR, hanya disediakan sinki dan ruang yang tak berlapik. kadang-kadang saya sangat marah kerana kenapa tidak disediakan tilam span agar anak kecil lebih selesa, tetapi, kita harus fikir kenapa ia tidak disediakan, mungkin akan rosak, mungkin akan hilang, kotor dan sebagainya. Jadi saya redha.
Harus saya kongsikan satu benda yang saya jumpa di KLIA, tempat 'nursing room'. Di dalam nursing room ada tandas, besar tandas itu, seperti tandas OKU, saya pun menjenguk apa beza dengan tandas OKU, di dalam tandas tersebut di sediakan kerusi khas untuk anak kecil. hah, bayangkan anda single traveller dengan anak kecil, begitu berguna kemudahan seperti itu.
Begitulah perspektif seorang ibu. ahax
Comments
Post a Comment