Pernah tak?
Bila beli barang, tengah eksaited nie. Barang kat depan mata sangat menarik, tak tahu nak pilih macam mana, lagi lagi lah first time tgk benda tu, dengan harapan ada orang yg akan explain kat kita, tapi....dia buat tak layan jer....
Situasi ni, dah beberapa kali I terjumpa, and sangat la kecewa mendapat servis tempat macam tu, tapi apakan daya, sebab nak kan benda tu, beli je la kan..drpd nak beli banyak asal beli jer bagi puaskan hati and hilang kan nafsu.
tak perasan lagi bila benda ni terjadi?
ini terjadi bila, penjual nya adalah online seller. Ko tengok dia nye marketing kt IG, FB and other social media platform, bukan main lagi. Macam cool jer bila dia jual barang dia. Bila live depan mata, hampeh giler.
I bagi clear picture ya. tak kisah la mana-mana famous online seller yang dah ada butik sendiri (kedai yg real). Pergi la kedai nya, nun tercorok kat tingkat atas, kena tekan loceng plak tu, masuk plak, stok nye plak tak seperti di social media, yang melayan nya plak tak berapa pandai nak layan. tapi sebab u oll follower dia, u pun beli lah ye. bukan layanan buruk taw, dorang ni, tak pandai nak berinteraksi bila manusia di depan mata (staff, tak kisah lah siapa2). Banyak kedai dah macam tu.
Orang
- beli pun sbb harga yg lebih murah daripada online,
- beli pun sebab nak tgk material,
- beli pun sbb nak tgk muat tak muat kat tuan badan,
- beli pun sebab nak jimat postage.
bukan tu jer,
I pernah pegi kedai konsep hipster. tukang buat air nye or barista, bukan main ko cool gile, sekali ko tanye macam mana nak order.. muka blur, Hello! I first time customer, ko kena explain macam mana nak order. really?? ko tak cool langsung bila market ur self.
Ko
- hanya sell your concept
- hanya sell your environment
- hanya sell your wifi
- hanya sell your coffee
Bila I pegi kedai macam ni, dapat layan macam ni, sorry, I pegi sekali jer. sebab I rasa left out, I am not belong there. I tak pegi kedai lepak yang kena pakai trendy, ikut u punya konsep tuk lepak kat situ. No wonder mamak always jadi 1st choice kan? Ko pakai la ape2, people wont judge.
This people, harusla pegi training untuk attract customer. I ada kawan yang pernah kerja jadi barista kat one of famous coffee chain kat Malaysia ni, dia ajar I,macam mana doranng di ajar untuk menjual tanpa kita sedari. Cuba u oll compare these famous coffee chain dgn new coffee shop yang baru establish?
- Environment, ada!
- Concept, ada!
- Wifi, ada!
- Coffee, ada!
- Servis, ada!
- comfortable, yes!
kesimpulan hasil bebelan?
kebanyakan yang hebat hebat sell their product on social media platform, sangat lah tidak hebat when in reality sell their product. Jarang sekali can score both, bukan tak ada taw, ada.. tapi jarang.
Comments
Post a Comment