Skip to main content

Posts

Showing posts from October, 2014

reminder untuk anda yang berhutang

Assalamualaikum,

Apabila kita tinggal di ibu kota, memang banyak boleh mempengaruhi gaya hidup kita. Sebelum ni, saya pernah menulis tentang perbelanjaan, gaji kita naik, tapi tak pernah cukup.

Itulah realiti kehidupan bila kita berbelanja seiring dengan kenaikan gaji. Saya bercakap melalui pengalaman. Kerana saya sedang mengalami ia sekarang. Tapi agak lambat kesedaran saya di sini bila perbelanjaan dan gaji sudah cukup cukup makan. nasib baik belum kais pagi makan pagi lagi.........

Kali ini saya menulis, ingin mengingatkan dan kesedaran awal kepada anda agar bangunlah sebelum terjadi macam saya... hari-hari mengenangkan hutang hutang yg hendak di bayar. Apa sebab berhutang? nafsu

Biar saya memberitahu anda semua bagaimana ini terjadi...
1. kredit kad --- saya ingin membeli sesuatu tapi duit gaji tidak ckp, dalam hati 'alangkah seronok nya ada kedit kad, akan ku byr jugak nanti' hah..hamik ko..hutang sampai sudah.. memang seronok kalau swipe2 ni, tali nak bayar memang im sor…

my pendapat --> harga petrol naik 20sen seliter

Salam,

harga petrol naik 20 sen sbb subsidi dikurang 20 sen. pandai betul 'mereka-mereka' buat ayat. pastu semua la up status kat FB marah kerajaan.

siapa tak marah kan? naik 20 sen, kacau perbelanjaan sedia ada. gaji tak naik..kalau gaji naik 20 sen lagi la tak membantu. tapi kalau marah pun tak guna kalau tiada penyelesaian.

petrol naik sebenarnya lebih efek kat golongang yang berpendapatan rendah, anak-anak yang ramai dan seterusnya. mereka lebih layak untuk menyuarakan ketidakpuas hati mereka sebab mungkin harga barang lain akan naik. saya bukan la pakar ekonomi, tapi logik la kan, barang barang kat kedai tu macam mana boleh sampai kat kedai kan?

Saya sakit hati tengok orang yang up status ni, kutuk konon nya bercakap bagi pihak golongan tak mampu. tapi sebenarnya bercakap bagi diri sendiri. ya betol saya marah. kemarahan bukan dapat menyelesaikan sesuatu perkara dengan cepat. bukan nya berjuta juta rakyat malaysia up status macam tu, terus PM turun harga jadi RM1.

hari-ha…