Skip to main content

Perspektif seorang Ibu

Idea tiba tiba datang untuk menceritakan atau berkongsi sesuatu kepada anda. Bagaimana pemikiran seseorang akan berubah mengikut perubahan diri dan bukan peredaran zaman.

Iya! manusia berubah mengikut peredaran diri bukan peredaran zaman. Mungkin pakar tidak bersetuju dengan apa yang saya kata. Sebenarnya saya hanya ingin menceritakan bagaimana pemikiran, tindakan saya setelah menjadi seorang ibu.

Paling ketara ketika di kedai makan. Sesetengah pelayan sering tidak mengambil peduli tentang ibu yang membawa anak. Mengapa? Si anak kecil semestinya sangat lincah, semua benda di atas meja akan di gapai. Tetapi sang pelayan masih juga menghidangkan hidangan panas atau minuman di depan si ibu yang mengendong si lincah. Situasi yang sama, pelayan yang lain ada yang lebih peka dengan keadaan si ibu, akan menghidangkan hidangan jauh daripada si ibu. Si ibu tidak akan sentap sekiranya sayalah si ibu itu. Apabila saya ditakdirkan di layan dengan pelayan yang peka begini, saya sentiasa bersyukur kerana kelincahan si anak mengatasi ibunya. Begitulah kisah bila si ayah telah ditumpahkan sup ayam.

Itu di kedai makan, situasi lain pula di kapal terbang. Sekiranya anda pernah membaca coretan saya sebelum ini berkenaan malaysian hospitality. Saya begitu memuji mereka, tetapi macam situasi di atas, ada pramugari/a yang peka ada yang pekak juga. Maksudnya tiada standard! Kadang kadang, makanan akan dihidang dulu kepada si ibu, kadang kadang si ibu makan lah sekali dengan si ayah dan sambil bertarung dengan si kecil. Situasi lain juga, semasa di KLIA, penumpang bersama anak-anak kecil akan dibenarkan masuk dahulu. Tetapi ketika di KIA, masuk lah engkau dengan penumpang lain.

Lain-lain situasi atau kemudahan yang disedia kan di pusat beli-belah, semestinya kepada ibu-ibu, tempat yang selalu kita pakai adalah tempat tukar lampin dan bilik penyusuan. Saya boleh menyenaraikan beberapa tempat favourite untuk kemudahan begitu di KL. One Utama, Aeon Jusco, the Curve. Begitulah saya gemar pergi berulang kali ke tempat tersebut untuk 'window'. Oleh itu, begitu pentingnya menerapkan nilai-nilai yang menepati setiap pelanggan ke dalam setiap perkhidmatan.

Value Management sering kali di kaitkan cut cost oleh masyarakat, tetapi apa yang saya faham semasa dalam kelas, ia bukan sekadar pemotongan kos, ia melibatkan pemotongan kos yang tidak perlu dan memperbaiki design agar menepati pengguna. Contohnya, ketika menggunakan bilik salin lampin di RnR, hanya disediakan sinki dan ruang yang tak berlapik. kadang-kadang saya sangat marah kerana kenapa tidak disediakan tilam span agar anak kecil lebih selesa, tetapi, kita harus fikir kenapa ia tidak disediakan, mungkin akan rosak, mungkin akan hilang, kotor dan sebagainya. Jadi saya redha.

Harus saya kongsikan satu benda yang saya jumpa di KLIA, tempat 'nursing room'. Di dalam nursing room ada tandas, besar tandas itu, seperti tandas OKU, saya pun menjenguk apa beza dengan tandas OKU, di dalam tandas tersebut di sediakan kerusi khas untuk anak kecil. hah, bayangkan anda single traveller dengan anak kecil, begitu berguna kemudahan seperti itu.

Begitulah perspektif seorang ibu. ahax

Comments

Popular posts from this blog

SCAM: Cabutan Bertuah daripada MAXIS

Asssalamualaikum,

Hari ni lisa nak cerita, beberapa minggu yang lepas lisa dapat call daripada Indonesia.
Macam mana Lisa tahu daripada Indonesia?
Sebab Iphone keluar situ Indonesia.

Lisa pun angkat lah.

Kenapa Lisa angkat?
Sebab Lisa pernah dapat panggilan kerja daripada Singapore tapi based di Malaysia. Jadi Lisa pun angkat lah.

Perbualan Lisa dan Si Pemanggil:

Si Pemanggil: Hello, Puan Fadzlisa. Saya menelefon daripada Maxis Kuala Lumpur. (aku dah pelik sebab Iphone ku keluar dan tulis no Indonesia). Maxis telah melakukan cabutan nombor telefon dan nombor puan telah dipilih. Puan berjaya memenangi RM9,000.00. Boleh saya dapatkan no akaun dan bank puan untuk kami bank in kan kepada puan?

Lisa: Oh yeke? No akaun saya? Boleh tak awak emelkan kepada saya details dan saya akan reply emel tersebut.

Si Pemanggil: Emel?

Lisa: Iya, emel.. saya bagi emel add saya.. nanti saya reply.

Si Pemanggil: Sekejap ya puan, saya cek..

Talian terus terputus..

Ko rasa???

Terus Lisa tweet kat @maxislisten dan …

Enjoy some massage

Salam…
New things I want to share today are massage center. I have this habit when I’m in Kuching, whenever I sick, I will have traditional massage, but what else I can do when u stay in a stranger place. Thus the remedy is reflexology center. I’ve been visiting few massage centers in PJ – SS2. But I want to introduce u to this Thai Massage – Arokaya Traditional Thai Massage, JJ Bukit Raja, Klang.
I really want to try Thai Massage actually, coincidently, my boyfriend was sick – he got fever and I believed it caused by his new cigar flavor. But then I really have no guts to drive to SS2 today – the jam at LDP and so on. Thus last time I went to JJ Bukit Raja with Dewi and I found this place as it is quite cheaper than at Subang. Of course that I suggest to him to this place..tadaa…

What so special?

U got to experience Thai Massage.
- I asked for foot reflexology, but they also include a bit body massage.
- Man customers will get masseur, while the lady will get masseuse..…

Kereta kena tarik oleh MPSJ

Assalamualaikum,

Pada hari Jumaat lepas, atas urusan pejabat, Lisa pergi TNB Taipan. Sesungguhnya, area Taipan adalah area yang susah nak dapat parking. Jadi, Lisa pun parked kereta kat belakang back lane TNB Taipan, walaupun Allah SWT dah bagi hint yang pegawai MPSJ tengah clamping kereta. Hatiku berkata, alat clamping tak banyak ni, sempat nie settle kat TNB.
Tidak ku sangka dalam satu jam juga urusan di TNB, apabila Lisa keluar. Kereta ku dah tiada. Argh sudah! kereta kena tarik ni. Tanya abang yang buat kasut pun cakap macam tu. Lisa pun telefon husband, mintak husband datang tapi tak mengharap sebab masa tu dah nak masuk waktu solat Jumaat. Lisa pun call MPSJ, nasib baik angkat, dorang kata kena pergi depoh tunda carik sendiri. OH MAI! Sangkut kat Taipan, tak tahu nak buat apa, malas nak susahkan orang. Tetapi terpaksa jugak call kawan Lisa mai amik.
Dalam hati Lisa, walaupun senyum dan gelak gelak. Mempersoalkan, Ya Allah, kenapa aku ya Allah, kenapa aku diduga begini Ya Allah, …