Skip to main content

Latihan satu minggu yang bermakna

Hilang saya seminggu tiada penulisan di hasilkan. Kerana saya telah pergi training di Shah Alam. Penat kerana sudah hampir sebulan lebih saya bekerja ikut masa sendiri. Balik pulak perlu melayan si kecil AS.

Saya masih di luar kawasan kampung halaman, tetapi dekat dengan suami. Oh begitu susah nya jauh dengan suami. Respek kepada wanita bergelar isteri yang jauh dengan suami. Itulah akibatnya kebiasaan.

Kali ini, tiada kaitan dengan kebiasaan, bahan penulisan tidak dibawa untuk rujukan. Jadi, saya ingin menulis berkaitan dengan latihan minggu lepas yang telah saya hadiri. Training kali ini selama seminggu, kakak ku menghantar ku pergi ke training ini untuk mendalami program tadika yang telah lama dia buat, dia ingin saya mengaplikasi kan di taska yang betul betul beroperasi bulan 1 tahun depan. Wahai pembaca, hatiku masih tidak tahu memilih, menolong kakakku atau dekat dengan suami. Aku biarkan Allah SWT memberi petunjuk tanpa membuat istikarah tetapi aku sentiasa mengadu kepada Yang Maha Mengetahui. Oleh itu, aku berjalan tanpa arah tuju dan biarkan Yang Maha Esa menunjuk satu persatu seperti kehidupan aku sebelum ini. Hanya aku tahu bagaimana rasanya jawapan Dia yang beri!

Done with that, saya ingin meneruskan. Wahai pembaca, sebelum ini, saya memang bekerja sebagai seorang eksekutif dengan syarikat developer yang agak terkenal di KL. Sebut sahaja syarikat tersebut, rata rata syarikat lain akan cuba untuk mencuri pekerja pekerja mereka. Itu bukan poin nya. Poin nya syarikat begitu ada menganjurkan training untuk melatih agar pekerja bekerja seiring dengan visi dan misi syarikat. Motivati agar pekerja lebih bersemangat. Tetapi training kali sungguh berbeza dengan training yang pernah ku hadiri semasa berada di syarikat tersebut, walhal training sebelum ini memang akan fokus dengan tajuk yang disediakan. Training kali ini, mampu memberi input yang cukup tajuk berbeza beza dalan 5 hari. Yang memberi talk pula hanyalah operator2 tadika yang berpengalaman dan seorang pensyarah kanak-kanak berkelulusab PHD.

Apa bezanya anda tanya?
Sebenarnya skop kerja yang dulu dan sekarang hampir sama. Dulu nya melayan kerenah orang dewasa dan nanti akan layan kerenah si anak kecil. Persaman mereka ialah mereka boleh menaikkan kemarahan kita. Begitu banyak training ku pergi dahulu, ia mengajar bagaimana berkomunikasi dengan pelanggan. Wahai pembaca, anak-anak juga pelanggan, amanah ibu bapa. Mana lagi berat? Tetapi kurang nya isi training itu, ia tidak mengajar bagaiman untuk menenangkan diri, atau aku sudah lupa. Hurm. sejujurnya mereka lebih bermain dengan ayat. Training kali ini pulak ada teknik nya dan memberitahu bagaimana mengawal kemarahan. Oh mungkin sebelum ini mereka ingin kami pergi training anger management.

Begitu saya merasakan input tersebut sangat berguna, bukan hanya untuk guru-guru tetapi sgt sesuai untu semua. tetapi langsung tidak di ajar. Trainer sebelum ini lupa untuk fokus kepada dalaman tetapi luaran. Mungin trainer tidak pergi menambah ilmu nya agar peserta lebih mantap! Sudah begitu lama tidak pergi ke training yang begitu islamik. Iya, kalau hati kita sudah terbuka untuk menerima cara Islam, senang lah menerima peraturan peraturan yang berlandaskan Islam.

Latihan yang sentiasa diselitkan info-info, nasihat-nasihat memang membuka mata, menyedarkan kembali apa yang telah ditinggalkan di pintu sekolah ketika di MRSM. Begitulah pesanan senior dulu, apa yang di amalkan di asrama, akan tinggal di pintu guard sekolah. Oh adakah Allah SWT mahu mengingatkan aku kembali?

Oh lari lagi dari poin asal. Kesimpulan nya, pengisian yang di sampaikan berdasarkan pengalaman mereka. Mereka/trainer menyampaikan apa yang berkesan agar peserta mampu mengangkat nama LC dan mencapai target agar seiring dengan visi dan misi LC. Trainer juga memberi tips tips yang sgt bagus dan sering menyelitkan apa yang mereka cuba, pergi dan alami.  Tidak seperti training sebelum ini, trainer memberi tips berkaitan dengan topik dan tiada ilmu tambahan lain.

Satu quote yang menarik semasa training ~ I hear and I forgot. I see and I remember. I do and I understand.

Thank you for reading!

Comments

Popular posts from this blog

SCAM: Cabutan Bertuah daripada MAXIS

Asssalamualaikum, Hari ni lisa nak cerita, beberapa minggu yang lepas lisa dapat call daripada Indonesia . Macam mana Lisa tahu daripada Indonesia? Sebab Iphone keluar situ Indonesia. Lisa pun angkat lah. Kenapa Lisa angkat? Sebab Lisa pernah dapat panggilan kerja daripada Singapore tapi based di Malaysia. Jadi Lisa pun angkat lah. Perbualan Lisa dan Si Pemanggil: Si Pemanggil : Hello, Puan Fadzlisa. Saya menelefon daripada Maxis Kuala Lumpur. (aku dah pelik sebab Iphone ku keluar dan tulis no Indonesia). Maxis telah melakukan cabutan nombor telefon dan nombor puan telah dipilih. Puan berjaya memenangi RM9,000.00. Boleh saya dapatkan no akaun dan bank puan untuk kami bank in kan kepada puan? Lisa : Oh yeke? No akaun saya? Boleh tak awak emelkan kepada saya details dan saya akan reply emel tersebut. Si Pemanggil : Emel? Lisa : Iya, emel.. saya bagi emel add saya.. nanti saya reply. Si Pemanggil : Sekejap ya puan, saya cek.. Talian terus terputus.. Ko rasa??? T

Tefal Iron Problem (Troubleshoot)

Time tengah Movement Control Order (MCO) nie, mungkin ada yang settle all the outstanding work especially ironing. Sejenis aku nie, aku akan siap siap iron, so apabila nak pakai baju tu, aku ambil je terus. So, recently, aku banyak on hold iron baju sekolah anak, baju kerja and so on. So time nie lah, u olls boleh catch up all the outstanding work. Aku guna iron brand Tefal and aku recommended this brand especially this model. I've been using it for few years. Aku terjebak dengan iron nie sebab I can not afford to purchase phillips steam iron yg viral tu. Kebetulan plak Tefal buat sale kat SACC and harga dia jauh sangat murah kalau kau bandingkan dengan harga dia buat sale biasa. Model nie sangat bagus sebab permukaan dia yg tak menghangus kain kite kalau overheat , permukaan tak tercalar kalau iron button , ada  safe mode kalau kau lupa nak off, and of course steam iron! So, sekarang nie mungkin kau tertanya, apa masalah pulak yang aku cakap? Sebenarmya dah 2 k

Company Annual Dinner: Rock and Roll Theme (50's)

Bismillahirahmanirahim, Assalamulaikum.. Minggu lepas Jumaat, company buat annual dinner sebaik sahaja dapat bonus. Huhuhu..bagus betul strateginya. Tahun lepas, lepas gaji. hehehe.. Kali ni Lisa tak da cerita banyak, biarlah gambar berbicara. Sebab sis struggle nak cari baju untuk tema kali ini. Sis bukan fashionista and not very good in mix and match. Tapi its okay, kawan Lisa ada yang fashionista, she did it very well. Tema tahun ini: Rock and Roll in 50's Kalau kita google: Pada hari tersebut Perbualan Lisa dengan big boss masa terserempak kat lift: Big Boss: Is this your definition of rock and roll. Me: I guess so. Big Boss: I thought the rock and roll theme is something in Saloma and P Ramlee time. Me: That time most of it sexy sexy boss, quite hard la to follow the theme.. Big Boss: Yalor2.  Then Big boss kena panggil untuk daftar..  Kesimpulan Lisa nak cakap, tema nie memang susah sikit nak cari baju yang comply sharia