Skip to main content

Saya pernah ada masalah kulit (I use to have skin problems)

Saya dan si kecik AS baru balik daripada bercuti ke JB and Singapura. Lain kali saya update ya.

Di sebabkan sasaran ku ingin menulis 2 artikel setiap minggu, nah, sila baca.

Saya mempunyai kulit yang bermasalah dari kecik lagi. Memang sangat teruk. Mungkin eczema, mungkin penyakit kulit lain kot. Zaman dulu eczema tiada orang yang tahu. Yang tahu kulit ku sangat teruk. Teruk yang bagaimana? Dari kulit kepala hingga ke kaki.

Kulit kepala
Semasa kecik, sehingga la sekolah menengah. Kulit kepala ada kelumumur, tetapi lagi teruk sebab macam keruping. Kalau di garu, ia melekat betol di kepala dan kadang-kadang ia berkumpul di sebahagian kepala. Kalau di cabut, keluar air lah ia. Pada zaman itu, banyak kali jumpa doktor, asyik bagi syampo sahaja, masih begitu dan tidak surut. Rambut kadang-kadang terpaksa potong pendek,betol-betol pendek, pun masih begitu. Pernah bapakku botak di tengah, lepas rambut tumbuh macam itu juga (dengan rambut begitu pergi jamuan kawen, malu betol)

Telinga
Oh, telingaku, pun ada keruping juga, ber air air ia, melekit lekit. berbau plak tu. Oh azab, ntah datang dari mana itu semua. Pernah doktor bagi ubat sapu, kering lah ia, terus elok. Di cuci bersih bersih masa mandi pun tidak hilang. Ini seingat saya tidaklah lama seperti kulit kepala ku, sebab ia pernah elok kemudian datang lagi, berpunca daripa tebuk lubang telinga yang tidak elok lagi kemudian berdarah. merebak sehingga ke kepala. oh, ku terpaksa jumpa doktor kulit masa itu.

Kulit tangan dan kaki
Ini akibat kena gigit nyamuk di kampung, terus kulit jadi macam kudis. Oh..berbekas nya, memang sangat hodoh. Pada masa itu, saya pergi ke sekolah pakai pinafore sebab sekolah cina, kaki dan tangan memang nampak hodoh, memang boleh melemahkan jiwa walaupun hanya sekolah rendah. Ketika mengandung pula, kena gigit dengan bed bugs semasa tinggal di homestay cameron highland, oh gatal gatal. Nasib baik lepas mengandung terus elok. tetapi berbekas.

KINI, alhamdulillah semua nya telah pulih. Sekiranya ia datang lagi, saya tahu bagaimana untuk mengatasi dan punca nya. Dari kecik ku kena penyakit kulit, bertahun ku tidak tahu kenapa, atau mungkin sebab terlalu kecil sehingga tidak faham apa kata doktor. Mustahil, sebab kenapa ibu bapa ku tidak mencegahnya.

Ia, dapat dicegah semua itu. Dari kecik doktor hanya berpesan JANGAN MANDI DENGAN SABUN DETTOL/LIFEBUOY atau seangkatan dengannya. tetapi ini hanya ku tahu ketika masuk uni, doktor kata, apabila penyakit kulit ini datang, sebaik-baiknya jaga kawasan yang terkena kerana makin kita garu makin teruk jadi nya (untuk ada penyakit kulit macam saya -kulit sensitif) ia akan merebak. Maksudnya, jangam biarkan ia terluka, dah tahu gatal, kamu garu sehingga berdarah, memang ia akan jadi semakin teruk/semakin gatal. Begitulah masa terkena di telinga dahulu disebabkan telinga berdarah.

Kulit kepala elok sendiri selepas telinga telah kering dan tidak mengeluarkan air. Kebersihan kepala terus di jaga macam biasa. Tiada masalah. Kulit badan yang macam berkudis pada masa itu amat membimbangkan. Pakailah krim badan, tompok tompok juga. Ia pernah hilang sekali, dengan pakai sabun mandi SANEX. tiada di pasaran lagi. disebabkan sudah elok, aku pun selalu bertukar bertukar sabun mandi. tetapi, nyamuk suka gigit aku jugak, memang banyak parut, memang pening apabila SANEX sudah tiada. Pelbagai body bath telah dicuba. akhirnya ku mencuba baby Johnson, alhamdulilah, parut ku hilang, sekiranya digigit nyamuk yang berbisa itu, saya pakai je sabun itu. Itu sebab saya tidak pernah tukar sabun mandi dah. Kerana ia betol2 telah hilangkan bekas macam kudis itu. Dan juga ibu-ibu sekalian, garisan hitam di permukaan perut juga hilang TANPA menggunakan krim. Alhamdulillah saya tidak ada stretch mark jadi jangan tanya boleh hilang ke tidak. Mungkin sabun itu juga telah tolong saya mencegah stretch mark. Itu saya tidak pasti lah. 

Setia ku menggunakan baby Johnson, tadi saya ada memberitahu aku digigit bed bugs, kesan gatal itu hilang lepas beranak, parut nya ada, tukang urut kata buruknya lah, mertua pun begitu, mak pun begitu. Begitulah aku pakai sahaja baby bath itu, walaupun ia tidak lah membuahkan hasil serta merta, yang hodoh itu telah hilang,

Comments

Popular posts from this blog

SCAM: Cabutan Bertuah daripada MAXIS

Asssalamualaikum, Hari ni lisa nak cerita, beberapa minggu yang lepas lisa dapat call daripada Indonesia . Macam mana Lisa tahu daripada Indonesia? Sebab Iphone keluar situ Indonesia. Lisa pun angkat lah. Kenapa Lisa angkat? Sebab Lisa pernah dapat panggilan kerja daripada Singapore tapi based di Malaysia. Jadi Lisa pun angkat lah. Perbualan Lisa dan Si Pemanggil: Si Pemanggil : Hello, Puan Fadzlisa. Saya menelefon daripada Maxis Kuala Lumpur. (aku dah pelik sebab Iphone ku keluar dan tulis no Indonesia). Maxis telah melakukan cabutan nombor telefon dan nombor puan telah dipilih. Puan berjaya memenangi RM9,000.00. Boleh saya dapatkan no akaun dan bank puan untuk kami bank in kan kepada puan? Lisa : Oh yeke? No akaun saya? Boleh tak awak emelkan kepada saya details dan saya akan reply emel tersebut. Si Pemanggil : Emel? Lisa : Iya, emel.. saya bagi emel add saya.. nanti saya reply. Si Pemanggil : Sekejap ya puan, saya cek.. Talian terus terputus.. Ko rasa??? T

Company Annual Dinner: Rock and Roll Theme (50's)

Bismillahirahmanirahim, Assalamulaikum.. Minggu lepas Jumaat, company buat annual dinner sebaik sahaja dapat bonus. Huhuhu..bagus betul strateginya. Tahun lepas, lepas gaji. hehehe.. Kali ni Lisa tak da cerita banyak, biarlah gambar berbicara. Sebab sis struggle nak cari baju untuk tema kali ini. Sis bukan fashionista and not very good in mix and match. Tapi its okay, kawan Lisa ada yang fashionista, she did it very well. Tema tahun ini: Rock and Roll in 50's Kalau kita google: Pada hari tersebut Perbualan Lisa dengan big boss masa terserempak kat lift: Big Boss: Is this your definition of rock and roll. Me: I guess so. Big Boss: I thought the rock and roll theme is something in Saloma and P Ramlee time. Me: That time most of it sexy sexy boss, quite hard la to follow the theme.. Big Boss: Yalor2.  Then Big boss kena panggil untuk daftar..  Kesimpulan Lisa nak cakap, tema nie memang susah sikit nak cari baju yang comply sharia

Tefal Iron Problem (Troubleshoot)

Time tengah Movement Control Order (MCO) nie, mungkin ada yang settle all the outstanding work especially ironing. Sejenis aku nie, aku akan siap siap iron, so apabila nak pakai baju tu, aku ambil je terus. So, recently, aku banyak on hold iron baju sekolah anak, baju kerja and so on. So time nie lah, u olls boleh catch up all the outstanding work. Aku guna iron brand Tefal and aku recommended this brand especially this model. I've been using it for few years. Aku terjebak dengan iron nie sebab I can not afford to purchase phillips steam iron yg viral tu. Kebetulan plak Tefal buat sale kat SACC and harga dia jauh sangat murah kalau kau bandingkan dengan harga dia buat sale biasa. Model nie sangat bagus sebab permukaan dia yg tak menghangus kain kite kalau overheat , permukaan tak tercalar kalau iron button , ada  safe mode kalau kau lupa nak off, and of course steam iron! So, sekarang nie mungkin kau tertanya, apa masalah pulak yang aku cakap? Sebenarmya dah 2 k