Skip to main content

Menilai ibu lain? Bagaimana kita sendiri?

Bismillahirahmanirahim..

Masyarakat gemar menilai peribadi luaran seseorang, termasuklah saya sendiri kerana diriku tidak sempurna. Kali ini ingin saya mengetengah isu yang sering kali jadi bualan olah orang terdekat saya. Sering kali A menyatakan keburukan B dan menilai betapa buruk nya B ini. A ialah seorang ibu yang berkerjaya dan segala kerja rumah bukanlah dibuat olehnya, manakala B ialah suri rumah tangga dan perlu menguruskan semuanya sendiri. Wahai pembaca, nilai lah anda di sini layakkah A menilai B?

Pembaca sekalian, anda harus faham tugas mereka sama penatnya. A kata B malas nak masak. Tapi sama juga A tidak masak untuk anaknya pada weekday dan hanya masak pada weekend. Weekday kadang-kadang masak makanan segera untuk anaknya. Bukankah sama sahaja?

Diriku yang tidak sempurna jni juga sering menilai ibu ibu lain juga. Harus ku ketuk kepala ini agar jangan menilai, bersimpati lah dan memberi sokongan. Syukur dengan keadaan diri sendiri! 

1. Aku sering menilai ibu ibu yang tidak ingin memberi susu badan kepada anak mereka. Salahkah mereka? Mereka tidak salah kerana mereka tiada sokongan. Dengan keadaan sekeliling yang begitu menekan mereka dan kadang2 tiada pendedahan terhadap mereka. Begitu juga mereka ini boleh menilai aku yang terberanak awal. Orang akan mengata aku tidak pandai jaga diri sehingga anak keluar 7 bulan. Oh!! Bukankah kita patut bersyukur selamat kedua nya?

2. Ketika aku menilai ibu yang tidak memberi susu badan. Mereka ini lebih sanggup masak dan sediakan makanan anak sendiri dan aku pilih kerja mudah memberi nestum! Tanya diri ini lagi.. Layakkah aku dan kamu menilai?

3. Sekali lagi kita menilai ibu-ibu yang tidak berbabywearing dengan cara yang betul. Salahkah mereka? Aku tidak layak menilai tindakan mereka. Sebab aku yang dahulu, tidak mahu berbelanja banyak untuk anakku. Tetapi atas desakan beberapa faktor, ku tarikkan kan juga kad kredit ku. Begitu ketentuan Allah swt selepas aku membeli ssc itu aku terjumpa yang berharga lbh murah tetapi tidak selamat. Tidak perlu lah kita menilai, tetapi cukuplah kita memberi ilmu kepada mereka. Umpama kita dianjurkan berdakwah ke mana kita pergi. Janji kita tidak disoal di akhirat nanti! 

Wahai pembaca, pernah aku terbaca satu post di IG. Kegagalan kali pertama iaitu pada anak sulung, harus diambil iktibar dan perbaiki pada anak seterusnya. Bukannya seperti pada zaman ini, ibu bapa mengabaikan anak yang seterusnya. Mungkin sebab passion itu sudah tiada. Lebih kurang begitulH maksud post itu yang merujuk kepada bagaiamana ummi Al Fateh membesarkan nya. Itu hanyalah sekilas pengenalan daripada IG tersebut. Tersemat di hati dan peringatan kepadaku agar jangan abaikan bakal adik AS nanti!

Cukuplah pada kali ini. Terima kasih kerana sudi membaca.
@lisamorni

Comments

Popular posts from this blog

SCAM: Cabutan Bertuah daripada MAXIS

Asssalamualaikum,

Hari ni lisa nak cerita, beberapa minggu yang lepas lisa dapat call daripada Indonesia.
Macam mana Lisa tahu daripada Indonesia?
Sebab Iphone keluar situ Indonesia.

Lisa pun angkat lah.

Kenapa Lisa angkat?
Sebab Lisa pernah dapat panggilan kerja daripada Singapore tapi based di Malaysia. Jadi Lisa pun angkat lah.

Perbualan Lisa dan Si Pemanggil:

Si Pemanggil: Hello, Puan Fadzlisa. Saya menelefon daripada Maxis Kuala Lumpur. (aku dah pelik sebab Iphone ku keluar dan tulis no Indonesia). Maxis telah melakukan cabutan nombor telefon dan nombor puan telah dipilih. Puan berjaya memenangi RM9,000.00. Boleh saya dapatkan no akaun dan bank puan untuk kami bank in kan kepada puan?

Lisa: Oh yeke? No akaun saya? Boleh tak awak emelkan kepada saya details dan saya akan reply emel tersebut.

Si Pemanggil: Emel?

Lisa: Iya, emel.. saya bagi emel add saya.. nanti saya reply.

Si Pemanggil: Sekejap ya puan, saya cek..

Talian terus terputus..

Ko rasa???

Terus Lisa tweet kat @maxislisten dan …

Enjoy some massage

Salam…
New things I want to share today are massage center. I have this habit when I’m in Kuching, whenever I sick, I will have traditional massage, but what else I can do when u stay in a stranger place. Thus the remedy is reflexology center. I’ve been visiting few massage centers in PJ – SS2. But I want to introduce u to this Thai Massage – Arokaya Traditional Thai Massage, JJ Bukit Raja, Klang.
I really want to try Thai Massage actually, coincidently, my boyfriend was sick – he got fever and I believed it caused by his new cigar flavor. But then I really have no guts to drive to SS2 today – the jam at LDP and so on. Thus last time I went to JJ Bukit Raja with Dewi and I found this place as it is quite cheaper than at Subang. Of course that I suggest to him to this place..tadaa…

What so special?

U got to experience Thai Massage.
- I asked for foot reflexology, but they also include a bit body massage.
- Man customers will get masseur, while the lady will get masseuse..…

Kuching outing: Telaga Air

Bismillahirahmanirahim..

Minggu lepas 7-9 Ogos, saya  balik Kuching sekejap sebab mertua datang jalan-jalan Kuching. Pak Su husband tengah kursus di Perlis jadi sepatutnya dia yang jadi tour guide, tidak jadi pula. Jadi kami pun balik memandangkan aritu raya tak balik Kuching.

Saya tak ikut husband Sabtu tu sebab mertua nak jalan-jalan kat Serikin. Oh Serikin kalau tak ada barang nak cari, saya memang surrender. Kebetulan keluarga saya nak pergi Telaga Air (katanya nak makan seafood - plan asal mereka sebab menantu balik Kuching), kami teruskan juga sebab ada open house pak cik abang ipar area situ..

Telaga air, kalau sebut, saya akan teringatkan kat situ ada satu tempat kursus yang tersedia pelbagai kemudahan. Kalau u olls nak ke sini, biasanya untuk cari ikan-ikan fresh kerana memang sangat dengan jeti dan boleh juga makan seafood - selain tempat macam topspot kat bandar, kampung Buntal dan Muara Tebas. Memang ceruk-ceruk lah nak makan seafood.

Kebetulan haritu nampak geng-geng man…