Skip to main content

Ready to explore Pontianak, Indonesia?

Tahun lepas raya cina saya dengan keluarga pergi ke Singapore. Tahun ini cadangnya nak ke sana lagi. Bulan 12 mak ajak pergi Pontianak. Saya terus cakap Jom!


Semakin tiba Raya Cina, member tanya pergi mana raya cina sebab dah war war kat IG nak gi jalan-jalan. Just reply nak gi Indon. Malas nak jawab orang tanya - mana Pontianak? Kalau Sarawak pun orang salah cakap Sabah, ini kan negara jiran, huhuhu..sis pilih jalan senang cakap sis pergi Indon supaya kau tahu, Pontianak itu di Indonesia. Lebih spesifik jiran Sarawak. Macam Semenanjung Malaysia dengan Thailand. Kalau yang teror sikit Geo akan tanya, Kalimantan ke? hahahaha..


Kalau tanya boleh drive ke sana ke? Boleh sangat nak drive. Tapi kita nak jimat masa, kita diberi rezeki lebih, why not naik flight dan terus sampai? For your information, apabila saya cari flight, hanya Air Asia terbang ke Pontianak dan hanya 1 flight sahaja pada 1 hari. Hasil pencarian tiket lagi murah, mungkin u olls bole cuba naik Garuda ke Jakarta dan drpd sana ke Pontianak. Memang murah banyak apa yang saya belanja, cuma sis nie bawak anak kecil. Kalau ko tahan melayan kerenah anak penat transit, silakan. =) Macam saya cakap, Allah swt beri rezeki lebih, ambiklah kemudahan yang ada, jimatkan yang lain.

Currency memang pakai IDR. Bukan macam kita masuk Serikin boleh bayar guna RM. Waktu (timezone) memang ikut WIB. Walaupun sama kepulauan Borneo. Apabila satu pulau dan paling ketara berjiran dengan Sarawak, kebanyakan motif-motif hampir sama dengan Sarawak. Kebudayaannya hampir sama. Saya tak mengkaji lebih dalam tentang Pontianak, jadi tidak akan mengulas lebih lanjut.

Saya hanya cerita secara ringkas, dan ingin lebih detail, bolehlah ke IG @lisamorni ataupun ke FB fadzlisa morni. Nanti saya akan upload ke FB pages supaya senang sikit. 

Secara ringkas dan padat, pada hari pertama:

Pertemuan di Airport Pontianak dengan ahli keluarga daripada Kuching. Flight daripada Kuching hanya memakan masa dlm 45min, manakala daripada KL 1 jam 45 min. Flight delay daripada Kuching, kami terpaksa menunggu di Airpot. Aircond yang terhad, cuaca yang kering dan panas, anak yang merengek, need to expect that. 
Apabila mereka semua sampai, kami terus pergi lunch dan Solat Zohor. Daripada sana, kami pergi ke Rumah Dayak, Rumah Melayu (harus pergi ke IG dan cari sebab ada cerita menarik di rumah Melayu) dan diakhiri River Cruise di Taman Alun Alun Kapuas melihat sunset. River cruise yang sangat unik, dont expect macam 1st class river cruise, tapi unik!

Masjid Raya Mujahidin
Rumah Dayak
 
River Cruise

Hari kedua:

Dimulakan dengan lawatan ke Tugu Khatulistiwa, walaupun hanya melihat tugu, tetapi ambillah masa untuk melihat landscape di sekeliling. Kalau anda lepas baca ini ingin pergi, pergi lah pada 21-23 March dan bulan September, di mana berlaku peristiwa tiada bayang. SubhanaAllah! Kemudiannya bergerak ke Istana Kadriah, nothing much kat sini, cuma nak tengok ada kerabat diraja di Pontianak. Di samping anda boleh melakukan amal jariah di sini. Dari situ Solat di Masjid Jamek, terletak tak jauh daripada Istana tersebut. Aloevera merupakan tanaman paling popular di Pontianak. Bukan rezeki tuan kedai, kami tak dapat pergi kerana tutup. Kami teruskan perjalanan dengan shopping di Jalan Sudirman. Disebabkan bukan rezeki tuan kedai kat sana, keadaan yang sangat lengang kerana banyak kedai tutup. Kakak yang pernah pergi Pontianak sebelum ini bagitahu, kawasan situ paling meriah kalau bukan cuti perayaan. Jadi pergilah tempat lain pada Raya Cina. 

Tugu Khatulistiwa
Istana Kadriah

Masjid Jamek

Hari Ketiga:

Kami semua kembali ke tanah air.
Orchardz Gajah Mada Hotel

Orchardz Hotel 

Komen: 

Cuaca di Pontianak agak tidak mesra, kerana sangat berhabuk ketika malam. Agak panas. Please find a good transport which have fullblast aircond. Makan makan sis tak explore sangat sebab memang banyak kedai makan tutup. Kedai makan pun ada yang open air and please endure the heat. Cuma kat situ, no one force u and follow u macam kat Bandung. Just FYI, kat sana takda Taxi dan Taxi hanya ada di airport. Mereka pakai grab or uber. Please download GRAB sebab majoriti guna Grab. Pontianak ada shopping mall, iaitu Ayani Mall (Megamall). Jenis yang nak senang makan dan tak kisah nak cari makanan local boleh duk kat Mercure Hotel. Kami duk di Orchardz Gajah Mada, quite okay jugak, sekeliling ada kedai makan yang chill chill, ada mini market (7 eleven kat sana). Hotel yang berdekatan dan nampak okay ialah Neo Hotel. It is a nice city, we will come back to shop. InsyaAllah dimurahkan rezeki.

Thanks


Comments

Popular posts from this blog

SCAM: Cabutan Bertuah daripada MAXIS

Asssalamualaikum, Hari ni lisa nak cerita, beberapa minggu yang lepas lisa dapat call daripada Indonesia . Macam mana Lisa tahu daripada Indonesia? Sebab Iphone keluar situ Indonesia. Lisa pun angkat lah. Kenapa Lisa angkat? Sebab Lisa pernah dapat panggilan kerja daripada Singapore tapi based di Malaysia. Jadi Lisa pun angkat lah. Perbualan Lisa dan Si Pemanggil: Si Pemanggil : Hello, Puan Fadzlisa. Saya menelefon daripada Maxis Kuala Lumpur. (aku dah pelik sebab Iphone ku keluar dan tulis no Indonesia). Maxis telah melakukan cabutan nombor telefon dan nombor puan telah dipilih. Puan berjaya memenangi RM9,000.00. Boleh saya dapatkan no akaun dan bank puan untuk kami bank in kan kepada puan? Lisa : Oh yeke? No akaun saya? Boleh tak awak emelkan kepada saya details dan saya akan reply emel tersebut. Si Pemanggil : Emel? Lisa : Iya, emel.. saya bagi emel add saya.. nanti saya reply. Si Pemanggil : Sekejap ya puan, saya cek.. Talian terus terputus.. Ko rasa??? T

Tefal Iron Problem (Troubleshoot)

Time tengah Movement Control Order (MCO) nie, mungkin ada yang settle all the outstanding work especially ironing. Sejenis aku nie, aku akan siap siap iron, so apabila nak pakai baju tu, aku ambil je terus. So, recently, aku banyak on hold iron baju sekolah anak, baju kerja and so on. So time nie lah, u olls boleh catch up all the outstanding work. Aku guna iron brand Tefal and aku recommended this brand especially this model. I've been using it for few years. Aku terjebak dengan iron nie sebab I can not afford to purchase phillips steam iron yg viral tu. Kebetulan plak Tefal buat sale kat SACC and harga dia jauh sangat murah kalau kau bandingkan dengan harga dia buat sale biasa. Model nie sangat bagus sebab permukaan dia yg tak menghangus kain kite kalau overheat , permukaan tak tercalar kalau iron button , ada  safe mode kalau kau lupa nak off, and of course steam iron! So, sekarang nie mungkin kau tertanya, apa masalah pulak yang aku cakap? Sebenarmya dah 2 k

Company Annual Dinner: Rock and Roll Theme (50's)

Bismillahirahmanirahim, Assalamulaikum.. Minggu lepas Jumaat, company buat annual dinner sebaik sahaja dapat bonus. Huhuhu..bagus betul strateginya. Tahun lepas, lepas gaji. hehehe.. Kali ni Lisa tak da cerita banyak, biarlah gambar berbicara. Sebab sis struggle nak cari baju untuk tema kali ini. Sis bukan fashionista and not very good in mix and match. Tapi its okay, kawan Lisa ada yang fashionista, she did it very well. Tema tahun ini: Rock and Roll in 50's Kalau kita google: Pada hari tersebut Perbualan Lisa dengan big boss masa terserempak kat lift: Big Boss: Is this your definition of rock and roll. Me: I guess so. Big Boss: I thought the rock and roll theme is something in Saloma and P Ramlee time. Me: That time most of it sexy sexy boss, quite hard la to follow the theme.. Big Boss: Yalor2.  Then Big boss kena panggil untuk daftar..  Kesimpulan Lisa nak cakap, tema nie memang susah sikit nak cari baju yang comply sharia