Skip to main content

Outing with Kids - Taman Tugu

 


Last week, aku plan nak bawak 2 orang nie pegi menghayati nature. Aku nak drg masuk hutan dan 'hiking'. Gigih sis google carik hiking spot kids friendly taw and most of it is at KL. Aku rasa jauh nak masuk KL semata mata nak 'hiking' nie. Then aku tanya kawan aku yg pernah post die bawak anak dia masuk hutan. Dia pun share kat aku 'Taman Tugu'.

Since hari Ahad haritu laki aku tak kerja and Isnin pulak cuti, aku cepat-cepat ajak laki aku pergi sini. So here we are.

Taman Tugu ni tak jauh daripada Tugu Negara. Aku jadi pening apabila aku baca sebelah padang merbok la so on. End up kiteorg park kat tepi Tugu Negara jer and ko kena jalan mendaki sikit jer. Dalam tu sebenarnya ada parking, mungkin masa kami sampai parking penuh, so drg tak bagi masuk.

Masuk ke dalam (as at today): percuma.
Tapi aku harap kalau krg pergi, sokonglah dengan membeli atau menderma.
They need money to sustain. Tempat nya sangat menarik and really nice maintain.

Trail dia dalam 5km, u can finished it around 2 hrs kalau jenis lambat. They did take some measure to cater covid - one way track. So kita tak kan bersesak dengan orang yg bertembung dgn kita and u can cover most of the trails. But the thing aku tak berkenan, buai kat dalam tu tak sanitize, so either if u help to sanitize or u just dont play with it.

Overall, since its free. Tempat dia sangat bersih. Facilities well maintain. Tak da la kau nampak kayu patah ke apa (sebab i've seen worse). Friendly to kids sebab trail dia tak mencabar sangat (maksud tak mencabar tu - tak perlu ko guna tangan nak panjat, u just walk and climb the stairs provided). Its a good place for your kids to get to know nature besides playing with their games on the phone). Macam sis cakap tadi, trail dia provided, so ko tak de la pijak akar ke apa ke (u know what I mean).

Tips who worried their kids will get tired before finished 5km. Examine their provided maps. Please take the secondary trails (red marker), sebab itu adalah short cut. Dia ada 24 points and kau boleh cut between points. Yela, kalau anak kau jenis nak duk stroller je, tak kan ko nak tolak stroller pulak dalam nie. mengada nama nye. Anak sis pun dah cakap penat and bosan but lastly they enjoyed it.

we start our journey

 Selfie dulu, pak nye nak jugak masuk

ada bench untuk ko duduk rehat

macam nie la hands on, dia nampak cendawan (biasa nampak cendawan dlm mall)

Let them touch and feel but do not pluck them

Baru dia tahu kan daun nie beso

noticed the trails. beso and clear takda daun. agaknya drg ada hire gardener sapu

aku rasa spot nie - instagramable

tengok aku cakap ada buai, byk tau buai dia. instagramable jgk. tp tak tahu la faktor paknye tak reti amik gmbr ke atau mak nye mmg huduh bila bergambar. hahaha..

pic taken using Huawei wide lens
aku dh ckp instagramable - jgn ko pulak pakai cantek2 masuk sini. atleast ko pakai fashionable hiking attire. nampaklah senonohnye


gmbr nie nak tunjuk structure kat belakang tu. sis xnaik oi. nak beratur naik dgn takda line tersedia. harap masing2 fhm jgn potong Q jer. semua sibuk nak bergambar kat atas tu. lps tu ko fikir sis tak tringin?


2 budak nie nak naik, tp mak nye dah penat n malas nak layan beratur semua nie. so bergambar lah kt sini jer


End of our journey. yg pakai baju biru memang tak reti nak bergmbr helok


The End
Thanks for Browsing
30.08.2020





Comments

Popular posts from this blog

SCAM: Cabutan Bertuah daripada MAXIS

Asssalamualaikum, Hari ni lisa nak cerita, beberapa minggu yang lepas lisa dapat call daripada Indonesia . Macam mana Lisa tahu daripada Indonesia? Sebab Iphone keluar situ Indonesia. Lisa pun angkat lah. Kenapa Lisa angkat? Sebab Lisa pernah dapat panggilan kerja daripada Singapore tapi based di Malaysia. Jadi Lisa pun angkat lah. Perbualan Lisa dan Si Pemanggil: Si Pemanggil : Hello, Puan Fadzlisa. Saya menelefon daripada Maxis Kuala Lumpur. (aku dah pelik sebab Iphone ku keluar dan tulis no Indonesia). Maxis telah melakukan cabutan nombor telefon dan nombor puan telah dipilih. Puan berjaya memenangi RM9,000.00. Boleh saya dapatkan no akaun dan bank puan untuk kami bank in kan kepada puan? Lisa : Oh yeke? No akaun saya? Boleh tak awak emelkan kepada saya details dan saya akan reply emel tersebut. Si Pemanggil : Emel? Lisa : Iya, emel.. saya bagi emel add saya.. nanti saya reply. Si Pemanggil : Sekejap ya puan, saya cek.. Talian terus terputus.. Ko rasa??? T

Tefal Iron Problem (Troubleshoot)

Time tengah Movement Control Order (MCO) nie, mungkin ada yang settle all the outstanding work especially ironing. Sejenis aku nie, aku akan siap siap iron, so apabila nak pakai baju tu, aku ambil je terus. So, recently, aku banyak on hold iron baju sekolah anak, baju kerja and so on. So time nie lah, u olls boleh catch up all the outstanding work. Aku guna iron brand Tefal and aku recommended this brand especially this model. I've been using it for few years. Aku terjebak dengan iron nie sebab I can not afford to purchase phillips steam iron yg viral tu. Kebetulan plak Tefal buat sale kat SACC and harga dia jauh sangat murah kalau kau bandingkan dengan harga dia buat sale biasa. Model nie sangat bagus sebab permukaan dia yg tak menghangus kain kite kalau overheat , permukaan tak tercalar kalau iron button , ada  safe mode kalau kau lupa nak off, and of course steam iron! So, sekarang nie mungkin kau tertanya, apa masalah pulak yang aku cakap? Sebenarmya dah 2 k

Company Annual Dinner: Rock and Roll Theme (50's)

Bismillahirahmanirahim, Assalamulaikum.. Minggu lepas Jumaat, company buat annual dinner sebaik sahaja dapat bonus. Huhuhu..bagus betul strateginya. Tahun lepas, lepas gaji. hehehe.. Kali ni Lisa tak da cerita banyak, biarlah gambar berbicara. Sebab sis struggle nak cari baju untuk tema kali ini. Sis bukan fashionista and not very good in mix and match. Tapi its okay, kawan Lisa ada yang fashionista, she did it very well. Tema tahun ini: Rock and Roll in 50's Kalau kita google: Pada hari tersebut Perbualan Lisa dengan big boss masa terserempak kat lift: Big Boss: Is this your definition of rock and roll. Me: I guess so. Big Boss: I thought the rock and roll theme is something in Saloma and P Ramlee time. Me: That time most of it sexy sexy boss, quite hard la to follow the theme.. Big Boss: Yalor2.  Then Big boss kena panggil untuk daftar..  Kesimpulan Lisa nak cakap, tema nie memang susah sikit nak cari baju yang comply sharia